V roku 2008 by na Slovensku malo byť v prevádzke 406 km diaľnic

24.07.2006 Celý región

Do konca roka 2008 by malo byť na Slovensku v prevádzke 406 kilometrov (km) diaľnic a 172 km rýchlostných ciest. Odovzdať do užívania by sa malo približne 77...
Do konca roka 2008 by malo byť na Slovensku v prevádzke 406 kilometrov (km) diaľnic a 172 km rýchlostných ciest. Odovzdať do užívania by sa malo približne 77 km diaľnic a 47 km rýchlostných ciest. V súčasnosti je v SR v prevádzke 329 km diaľnic a 125 km rýchlostných ciest. Konštatuje sa to v Správe o plnení programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorú spracovalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR z podkladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Predpokladaný finančný rámec na rok 2006 pre NDS uvádza príjmy zo štátneho rozpočtu vo výške 6,8 milióna Sk, z fondov Európskej únie (EÚ) 9,3 milióna Sk, z vlastných zdrojov NDS 800 000 Sk a z úverov 9,2 milióna Sk. Spolu budú príjmy predstavovať 26 miliónov Sk. V roku 2007 sa predpokladá pokles príjmov na 24 miliónov a v roku 2008 na 23 miliónov Sk.
Z prostriedkov fondov EÚ sa v rokoch 2005 až 2006 spolufinancuje z kohézneho fondu úsek D1 Mengusovce - Jánovce, zo štrukturálneho fondu R1 Rudno nad Hronom - Žarnovica a z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) úseky R2 Figa - obchvat a R3 Trstená - obchvat.
Úsek Ladce - Žilina, ktorý je dôležitý hlavne kvôli dopravným nárokom automobilky KIA, bude v novembri 2006 otvorený, okrem úsekov Sverepec - Vrtižer a Hričovské Podhradie - Žilina, Strážov. Na týchto úsekoch bude doprava pre závod KIA zabezpečená prepravou kamiónov po železnici. Výstavbu tohto úseku zabezpečuje NDS prevažne z komerčných zdrojov bez štátnej záruky.
Pilotným projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP) bude 30 km dlhý úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Turany. V súčasnosti sa pripravuje informačné memorandum pre vyhlásenie verejného obstarávania na výber koncesionára. Začiatok realizácie projektu sa predpokladá v roku 2007.
Správa poukazuje na fakt, že investori majú problémy s včasným zabezpečením projektov k realizácii. Súčasná legislatíva neumožňuje pripraviť stavby v plánovanom termíne. \"Individuálny záujem je nadradený nad verejným záujmom s dôsledkami na zvyšovanie ceny jednotlivých projektov, \" konštatuje sa v správe. \"Bude veľký tlak na projektové kapacity a možno očakávať nárast ceny projektových prác, \" uvádza sa v závere správy MDPT.
Materiál sa v súčasnosti nachádza medzi nezaradenými na rokovanie vlády.
(TASR)
 

Vyberte región

mark